Az autóvezetéshez nem szükséges pontosan ismerni a jármű működését. De óriási segítség, ha úgy használjuk a kocsinkat, hogy tudjuk, mi történik a karosszéria alatt. Ezzel sokat tehetünk az autóért és saját biztonságunkért is. A tudatos autóvezetőnek igenis számít, hogy megismerje a motor vagy éppen a fékrendszer működését. Kevesebb kellemetlen meglepetés fog érni, ha te is tudatos autóvezető leszel!
A fékről általánosságban
Tömören összefoglalva, a fék szerepe az, amit mindenki tud róla: lassítja vagy megállítja az autót, illetve álló helyzetben rögzíti azt. Csökkenthetjük vele a jármű sebességét, természetesen, csak az elérhető határokon belül. Ez azt jelenti, hogy hiába is várnánk, hogy 150 km/h-s sebességnél pár méteren belül meg tudunk állni pl. a piros lámpánál, erre még a legjobb fékrendszer sem képes és nem is lenne biztonságos, ha a fék így működne. A fékrendszer az egyik legfőbb biztonsági berendezése az autónak, nélküle lehetetlen lenne az autóval való közlekedés.
Napjainkban az autók hidraulikus fékmozgatással dolgoznak, azaz, a jármű lassításához vagy megállításához szükséges erőt a sofőr fejti ki a fékpedál nyomásával. A hidraulikus rendszer továbbítja ezt a jelzést a kerekeknél lévő fékekhez, hogy aztán az autó a kellő mértékben lassulni tudjon.
Pontosan hogyan történik a fékezés?
A pedál lenyomásával nyomás keletkezik a főfékhengerben. Innen csöveken keresztül jut tovább a kerekekhez, ahol a nyomást a munkahengerek erővé alakítják át. Ekkor a fékbetétek a dob vagy a féktárcsa felületéhez nyomódnak, súrlódásuk pedig a mozgási energiát hőenergiává alakítja át. Összetett rendszerről van szó, amiben mindennek tökéletesen kell működnie ahhoz, hogy haladás közben lassítani tudjuk az autót vagy meg tudjunk állni vele.
A fékrendszer karbantartására megéri figyelmet fordítani, hiszen egy megbízhatatlanul működő fékkel üzemelő autó maga is megbízhatatlanná és veszélyessé válik.
A fékrendszer részei
A fékrendszert 3 fontos rész alkotja:
- vezérlőberendezés
- átvitel
- fékszerkezet
A vezérlőberendezés tulajdonképpen a pedál, amit az autóvezető működtet. Ez jelzi az átvitelnek a fékezést. A mai autóknál az átvitel hidraulikus, ugyanakkor előfordul még pneumatikus, mechanikus, elektronikus és vegyes megoldásban is.
A fékszerkezet feladata a kerekeknél a sebesség csökkentése. Több változata van, létezik elektromos, súrlódó, folyadék- vagy motorfék. Ebben a cikkben a súrlódó féket mutatjuk be, ami a fékezőerőt súrlódás révén hozza létre.
A fékezőerőt elektromágneses hatás is létrehozhatja, valamint két alkatrész között lévő folyadék is. A motorféket is gyakran használjuk, ez tulajdonképp azt jelenti, hogy levesszük a lábunkat a fékpedálról vagy alacsonyabb sebességfokozatba kapcsoljuk az autót.
A hidraulikus fékszerkezetnél tehát a sofőr lenyomja a fékpedált, a pedál lenyomásakor a főfékhenger nyomást fejt ki a hidraulikus csőben lévő fékfolyadékra, amit viszont nem lehet túlzottan összenyomni. Az ekkor keletkező nyomást a folyadék továbbítja a kerék munkahengeréhez.
A hidraulikus fékrendszerhez nélkülözhetetlen a fékfolyadék, amit legalább 2 évente cserélni kell, máskülönben a fékezés hatékonysága csökken. A fékfolyadék idővel elöregszik, ha pedig mennyisége a minimum alá csökken, a fékpedál beesik és nem fogja tudni biztosítani azt a nyomást, amire a fékezéshez szükség van.
Féktípusok
A mai járműveknél 2 féktípus van használatban: a tárcsafék és a dobfék.
A tárcsafék mechanikus rendszer, ami egy kerékkel együtt forgó tárcsát használ. Amikor a pedál lenyomásával keletkező nyomás az átvitel révén a kerék munkahengerekhez megérkezik, szétfeszíti a dugattyúikat, a fékpofákat pedig a féktárcsához préseli.
A tárcsaféket többnyire az első kerekeknél helyezik el. A többi típushoz képest hatékonyabb és kevésbé igényli a karbantartást is.
A dobfék a kerekeken lévő fékpofák és fékdobok közreműkodésével éri el a fékhatást. A dobokhoz érintkező fékpofák a súrlódást hővé alakítják, innentől kezdve pedig a rendszer ugyanúgy működik, mint a tárcsafék esetében.
Milyen fékrendszerrel kell rendelkeznie az autónak?
A KRESZ előírásai szerint egy autónak 3 fékrendszerrel kell rendelkeznie: üzemi, biztonsági és rögzítő fékkel.
Az üzemi fékrendszer biztosítja az autó megállását vagy lassítását.
A biztonsági fékrendszer akkor lép életbe, mikor az üzemi meghibásodik.
A rögzítő fékrendszer (kézifék) pedig az autó rögzítését szolgálja.
Törvényi előírás, hogy az üzemi fék az összes kerékre hasson és hogy működését az autó hátulján piros féklámpa jelezze.