A Műszaki vizsga nem lehet akadály

    Senki sem szeretné, hogy a műszaki vizsga során derüljön fény az autó különböző meghibásodásaira. Ezért tanácsos előtte saját magunk átnézni a kocsit, de még jobb, ha szervizben is elvégeztetünk néhány mérést.

    Új autónak is kell műszaki vizsga

    Egy újonnan forgalomba helyezett autó műszakija 4 évig érvényes, majd ezt követően 2 évente kell műszaki vizsgára vinni. A vizsga díja jelenleg 19.990 Ft. Ebben benne van a környezetvédelmi vizsgálat díja is – ami a zöldkártyát helyettesíti. Sokan inkább 4 éves kora előtt eladják az autójukat, hogy a vizsgáztatás költségei alól mentesítsék magukat. Akinek azonban 4 évesnél idősebb autója van és nem is tervezi, hogy megváljon tőle, érdemes felkészülnie a műszaki vizsgára, ami előre egyeztetett időpontban történik a Nemzeti Közlekedési Hatóság telephelyén vagy vizsgáztatási engedéllyel rendelkező, külső helyszínen.

    Mielőtt megjelenünk a vizsgán, otthon néhány dolgot nézzünk át az autónkon! Figyeljük meg, hogy a szélvédőn van-e repedés vagy kavicsfelverődés miatti sérülés. Ez utóbbit elfogadják, ha javítása szakszerűen megtörtént. A szélvédőn nem lehet sötétítő fólia, a két első oldalüveg fényáteresztő képességének pedig legalább 75%-osnak kell lennie. Azaz, fólia ezeken az ablakokon sem lehet, ha mégis van, vizsga előtt távolítsuk el, mert nem fogják átengedni az autót. A hátsó szélvédőn lehet sötétítő fólia, amennyiben ez nem gyárilag került fel, a vizsgáztatáshoz szükség lesz a fényáteresztését igazoló műbizonylatra.

    Autó átvizsgálása műszaki vizsga előtt.

    Autó átvizsgálása műszaki vizsga előtt.

    A műszaki vizsga teljesítésének feltétele a világítóberendezések kifogástalan működése. A búrákon nem lehet repedés és nem lehetnek töröttek sem.

    Karosszéria tekintetében a kisebb horpadások, horzsolások nem jelentenek problémát, de elemhiányos, karambolos nem lehet az autó. A rozsda egy bizonyos szintig elnézhető, de ha túlzottan elharapódzott, hiába várjuk, hogy autónk átmegy a vizsgán.

    A gumik nem lehetnek repedezettek vagy szerkezetileg károsodottak szálszakadtak. A törvény által előírt minimális profilmélység 1,6 mm, de biztonságosabb az autó, ha 3-4 mm-es mélységnél lecseréljük az abroncsot.

    Ha nem gyárilag felszerelt könnyűfém felni van a kocsin, műbizonylatot kérhetnek róla. A gumiknál és felniknél méretbeli különbözőség nem lehet, kivéve, ha ezt a gyári specifikáció külön előírja. Ez előfordulhat pl. sportos autóknál, melyeknél a hátsó nagyobb felniken lehet szélesebb abroncs. A gumik rendelkezhetnek eltérő mintázattal, de tengelyenként egyformának kell lenniük. A xenon fényszórók kérdése kényes téma, hiszen jelentős részük szabálytalanul működik. Szélvédőmosóval együtt működő lámpamosó és automata szintszabályozás nélküli xenon biztosan nem megy át a műszaki vizsgán.

    Az utastérben a műszerekre, az ülésrögzítésekre, az ülések állíthatóságára figyeljünk. A biztonsági övek, az ablaktörlő- és mosó, a duda, a szellőzés, páramentesítés szintén kulcsfontosságú tényezők a vizsgán. A pótkeréken ellenőrizzük a légnyomást és készítsük be a kerékcseréhez szükséges szerszámokat. Ha pótkerékkel az autó nem rendelkezik, a defektjavító szettet kell bemutatni. Az elsősegélycsomagot szintén készítsük elő és ellenőrizzük érvényességét, amit egyébként nem csak a vizsgán néznek, de az igazoltató rendőr is elszámoltathat vele.

    Felkészített autó biztosan átmegy a műszakivizsgán.

    Felkészített autó biztosan átmegy a műszakivizsgán.

    Az autó otthon történő átvizsgálása után érdemes igénybe venni a vizsgára felkészítő szolgáltatást. Ennek lényege, hogy ugyanazokat a vizsgálatokat végzik el, melyeket majd a műszaki vizsgáztatás során is fognak. Ellenőrzik a fényszórók beállítását, a futómű alkatrészeit, a lengéscsillapítókat, féket. Ha az előzetes vizsgálat során autónk jól szerepelt vagy az észlelt hibákat kijavíttattuk, nyugodtan vihetjük műszakiztatni.
    Kérjen időpontot, hogy biztosan ne legyen probléma a lejárt műszaki!