PowerShift váltó javítás

ford-powershift-valtoAz autóipar egyik legjelentősebb fejlesztése a sebességváltó, az idők során rengeteg váltó típust fejlesztettek ki a mérnökök, ezek egyik ragyogó példánya a PowerShift váltó.
Ennek fejlődése tette lehetővé, hogy gépjárművek egyre gyorsabbak, és motorjaik hosszú élettartamúak legyenek.
Először csak mechanikusan kapcsolható sebességváltók voltak később pedig már automataváltóval is szereltek járműveket.
A 2000-es évek első évtizedének közepén megjelentek ezek ötvözetei.
A mai kor modern sebességváltói hagyományos fogaskerék kapcsolaton
keresztül hidraulikus erőátvitellel működnek.
Ezek a DCT, vagy DSGváltók.
Nevét az angol Double Clutch Transmission, vagy a német Doppel Schalt Getriebe  szavak kezdőbetűiből kapta.
Ezen váltókra jellemző a fokozatok váltása között is a szinte folyamatos vonóerő.
A DCT úgy működik mint egy automataváltó, de lényegében 2 manuális sebességváltóból áll. Két kuplungot tartalmaz melyekhez külön-külön hajtótengely tartozik. A kuplung lehet száraz vagy olajos.
Az olajban futó kuplungok mára már gyakoribbak, mert nagyobb nyomaték átvitelére képesek.
Az egyik bemenő tengelyen a páratlan fokozatok (1-3-5-7), és a hátramenet, a másikon a páros fokozatok (2-4-6) fogaskerekei vannak.
Menetközben az első kuplung  zárt, míg a másik nyitott állapotban van, míg a nyitott tengelykapcsolónál lévő tengelyen már előkészített állapotban van a következő sebességfokozat . Sebességváltáskor a kuplungtárcsák párhuzamosan működnek, így az előkészített fokozat rögtön bekapcsolódik. A  váltást az autó számítógépe vezérli de félautomataként a kormány mögött lévő fülekkel vagy a sebességváltó kar fel vagy le mozgatásával a vezető is irányíthatja.
A mai modern sport autók -néhány kivétellel- ezt a technológiát alkalmazzák, de egyre inkább elterjedt a hétköznapi autók között is.

Néhány duplakuplungos váltótípus:

  • VW, Skoda, Seat: DSG                 / 6 és 7 fokozatúak/
  • Audi:                     S-Tronic           / 6 és 7 fokozatúak/
  • Ford, Volvo:          Powershift        / 6 fokozatú/
  • Porsche:               PDK                  / 7 fokozatú/
A technika egyedülálló, de vannak árnyoldalai is.
Olyan finoman összehangolt dologról van szó melyek ha nem a másodperc tört része alatt reagálnak az elektronikai vezérlők utasítására vagy a vezető parancsára, azok komoly biztonságtechnikai problémát okozhatnak. Különösen érzékenyek ezek a váltók a mechanikai szennyeződésekre és kopásokra, ezért lényeges a megfelelő karbantartás.
A járműgyártók a termékeik kívánatosságát azzal tetézik, hogy extra hosszú szervizelési időközöket határoznak meg. Sebességváltóknál nem ritka az “örökélet” olajcsere periódus sem.
A DCT váltók esetében  60.000 km a maximum, amit meg lehet tenni a váltóolaj cseréje nélkül.
Az olajban lerakódó szennyeződések  a fokozatok váltásért felelős mechatronikai egységet viselik meg, de a sebességváltóban lévő különböző szenzorok sem szeretik a fémiszap lerakódását, ugyanakkor a kuplungrészben található súrlódó tárcsák is megkopnak, a nyomaték átviteléért felelős rugók eltörnek.

Mikor várhatók a problémák?

Megfelelő karbantartás esetén is kb. 200.000 km körül már várhatóak hibára utaló jelek a Powershift váltóknál.

Mik a PowerShift váltó hibájára utaló tünetek?

  • rázkódással járó elindulás
  • elinduláskor felbőgő motor majd hirtelen megtapadó kuplung, kipörgő kerekek
  • sebességváltáskor ránt a váltó
  • bizonyos sebességek nem kapcsolnak
  • váltóhibára utaló hibaüzenet jelenik meg a kijelzőn….

Mit kell tennie ha ezek valamelyikét tapasztalja?

Jöjjön el hozzánk egy próbaúttal egybekötött konzultációra, mely során a lehetséges problémákat feltárva elkészítjük a PowerShift váltó javítására az ajánlatot.
A javítás sajnos elég költséges.
Ez a cserélendő alkatrészek árának és a bonyolult javítási technológiának köszönhető.
Javításkor a sebességváltót teljesen szétszedjük, átmossuk- a belső szűrőt csak ilyenkor lehet cserélni- a szükséges alkatrészeket kicseréljük.

Ezek azok típusok amelyeknek a javítását vállaljuk:

  • Ford Mondeo
  • Ford C-Max
  • Ford S-Max
  • Ford Kuga
  • Volvo S60
  • Volvo S80
  • Volvo XC60
A fent felsorolt járművekben GETRAG GMBH által gyártott 6DCT450 tipusú sebességváltók vannak.

power-shift-valto ford focus 3