Fékjavítás, ha már elromlott valami

    A fék leggyakoribb meghibásodásai, a fékjavítás kiemelten fontos!

    Fékrendszer Fékjavitas Miskolc

    Fékrendszer Fékjavitas Miskolc

    Az autóknál a fékberendezés igen bonyolult rendszert alkot. Mivel rengeteg benne az alkatrész, sokszoros a hibalehetőségek száma is. A fék az egyik legfontosabb tényező az autó biztonságos használhatóságának szempontjából, ezért a gyártók úgy alakítják ki, hogy még komolyabb meghibásodás esetén se váljon a teljes rendszer működésképtelenné.

    Mivel a fékrendszerben számos alkatrész kopik, rendszeresen karban kell tartani, hogy az autó biztonságosan legyen üzemeltethető. A gyártók ezért elő is írják, hogy mennyi kilométer megtétele után, illetve milyen időközönként kell ellenőrizni a fékeket.

    A személyautókban hidraulikus fékrendszert alkalmaznak, most ennek a lehetséges meghibásodásaira térünk ki.

    A fékolaj továbbítja azt az erőt, amit a sofőr a fékpedál nyomásával fejt ki. A fékfolyadékot 2 évente célszerű lecserélni, mert idővel csökken a fékhatása, erre utaló jel, mikor fékpedál beesik fékezéskor. Ha azt vesszük észre, hogy a fékolajat gyakran kell cserélni, ellenőriztessük a rendszert, mert valószínű, hogy valahol szivárgás lépett fel. Amikor a fékolaj szintje a minimum alá csökken, arra a kézifék kontrollámpa kivillanása hívja fel a figyelmet. Ebben az esetben azonnal töltsünk bele fékolajat.

    A szivárgás helyére nem nehéz rábukkanni, az olajsár, a nedvesség mutatja, hogy hol találjuk. A szivárgás veszélyeket rejt magában, mivel az olaj rárakódik a kopó alkatrészekre, ezzel pedig meggátolja, hogy a fékbetétek kellően meg tudjanak kapaszkodni, a fékhatás csökken vagy teljesen megszűnik. Ha a hátsó tengelyi fékek hibásodnak meg, kevésbé észlelhető, mint mikor az első tengelyi fékek valamelyikénél történik a meghibásodás.

    Szintén gyári előírás vonatkozik a fékrendszer kopó alkatrészeinek ellenőrzésére. Ezek gyorsabban is kophatnak, ha az átlagosnál nagyobb igénybevételnek vannak kitéve. A kerék leszedése után tudjuk ellenőrizni a fékbetétek vastagságát. Ha eléri a kb. 3 mm-es vastagságot, indokolt a cseréje. Ha azt látjuk, hogy a fékbetét ferdén kopott meg, erős lehet a gyanúnk, hogy az egyik féknyereg alkatrésszel is probléma van.

    Vannak olyan autók, melyek jelzéssel figyelmeztetnek a fékbetét kopására, de erre a lötyögésből, a fékezéskor hallható koppanásból is következtethetünk. A fékbetét teljes elkopását pedig erős csikorgó hang hozza tudomásunkra. Ha így használjuk tovább a kocsit, a tárcsa és a fékdugattyú is megrongálódhat, a betétvas kieshet.

    A kézifék viselkedéséből megtudhatjuk, ha a hátsó fékeknél használt fékdobok fékpofái kezdenek elkopni. A kéziféket ilyenkor egyre magasabbra kell húzni, hogy a kellő fékhatást kifejtse. Bár ezt okozhatja egyes alkatrészek rozsdásodása vagy a kézifék bowden megnyúlása is. A fékbetét kopását jelezheti, ha a fékpedált egyre mélyebbre kell benyomnunk.

    Fékhatásméres Miskolc

    Fékhatásméres Miskolc

    A féktárcsán jelzés mutatja a minimális vastagságot, amit ha a kopás elér, cserélni kell az alkatrészt. Ha ilyen jelzés nem szerepel rajta, alkatrész kereskedésben érdeklődhetünk róla. A féktárcsa vastagságát tolómérő segítségével állapíthatjuk meg. Ha a minimum szintet még nem érte el, de a kopása már jól látható, tanácsos felszabályoztatni a jobb fékhatás érdekében.

    A régóta használt fékdobok eldeformálódhatnak, tojás alakot is felvehetnek, ha gyakran éri őket nem egyenletes fékhatás. Ha csörgő hangot hallunk, azt a dobhoz érő, kopott, letört alkatrészek okozhatják.

    A féloldalas fékerő az első fékeknél okoz erős húzást, okozója többnyire a fékmunkahengerek rozsdásodása vagy a főfékhenger meghibásodása, ez utóbbi esetben valószínűleg csere lesz indokolt.

    Az újabb autókban a vákuumos rásegítő hatása csökkenhet, ha a szívócső és a szervódob közti csővezeték hibásodik meg. A blokkolásgátlóknál is hiba léphet fel, mikor tönkremennek a jeladók és nem érzékelik a kerék megállását. Az elektonikus menetstabilizálók miatt a fék kopó alkatrészei hamarabb használódnak el, mivel ezek a rendszerek a kerekek fékezésére is képesek. Sok autónál gyakran aktivizálódik az elektronikus diffizár, ami nem csak gyors, de asszimetrikus kopást is okoz a fékekben.

    A fékjavítás időnként elkerülhetetlen, mivel ez az egyik legfontosabb eszköze az autónknak, bízzuk javítását szakemberre. Jöjjön a miskolci Csordás Autószervizbe, hogy ne csak elindulni, hanem megállni is sikerüljön!

    További cikkek a témában: https://csordasauto.hu/autoszerviz-miskolc/fekhatas-meres/